Geachte Klachtencommissie,
In een inspectierapport heb ik tot mijn verbazing wel eens gelezen dat jullie destijds niet toegestaan waren om klachten te behandelen die gingen over opgestelde regelgeving. Als dit nog steeds het geval blijkt te zijn dien ik daar hierbij een klacht over in want een dergelijke houding slaat natuurlijk helemaal nergens op. Veruit de meeste organisaties beschouwen inkomende klachten als een uitstekende reden om de bedrijfsvoering constant te verbeteren en gezien de maatschappelijke invloed die Reclassering Nederland heeft zou de organisatie zich diep moeten schamen over dat er tot dusverre weinig tot niets is gedaan met al die goedbedoelde pogingen om het beleid te verbeteren.
Volgens dat rapport stamt het handboek nog uit 1995 en is er na een update in 2003 weinig veranderd. Stel dat ik een ICT bedrijf zou hebben en jullie probeer te overtuigen om computers te gaan gebruiken die nog op Windows95 draaien en voor het laatst een update hebben gehad in 2003... Ik kan me goed voorstellen dat mij dan wordt verzocht om te vertrekken en voorlopig niet meer terug te keren met dat soort belachelijke aanbiedingen. Dat zou maar goed zijn ook want anders zouden jullie computersystemen vol komen te zitten met allerlei kwetsbaarheden die door kwaadwillenden kunnen worden gebruikt om hele vervelende dingen te veroorzaken zoals <span;>bijvoorbeeld<span;> terreuraanslagen. Ja dat klinkt misschien een beetje vreemd maar het zou heel goed kunnen dat bepaalde geheime diensten jullie organisatie gebruikt om geradicaliseerde extremisten nóg bozer te maken dan ze al zijn door misbruik te maken van verouderde regeltjes die nog stammen uit een tijd waarin internet amper een ding was.
Dan hebben we het niet alleen over vijandige geheime diensten zoals de Russen, de Chinezen of Iran maar ook over een AIVD die op zeer geraffineerde wijze budgettair afhankelijk is gemaakt van een stabiele terreurdreiging en daarom onder andere via jullie organisatie probeert te voorkomen dat die terreurdreiging zal gaan dalen. In zekere zin doet de AIVD nu dus het tegenovergestelde van wat ze zouden moeten doen en dat is waarschijnlijk ook precies de bedoeling geweest van de degenen die de AIVD in deze lastige positie hebben gebracht. In dat inlichtingenwereldje schijnt het vrij standaard te zijn om individuen te 'compromitteren' waarbij ze belastend materiaal gebruiken om mensen tegen hun vrije wil in te dwingen om bepaalde dingen te doen of te laten en het ziet ernaar uit dat de AIVD zich als organisatie heeft laten compromitteren door andere geheime diensten.
We weten allemaal nog wel dat die terreuraanslagen op 11 September 2001 een nogal bedenkelijke indruk achterlieten gezien het eruit zag alsof die aanslagen op z'n minst werden toegelaten door de Amerikaanse geheime diensten. Ondanks die verdachte signalen hebben behoorlijk wat landen, waaronder Nederland, Amerika geholpen om het Midden-Oosten overhoop te halen met als resultaat dat al deze landen een terreurdreiging mee naar huis namen. Het budget van de AIVD is toen van 60 naar uiteindelijk 300 miljoen Euro per jaar gegaan en die 240 miljoen extra was voor een groot deel bedoeld om de stijgende terreurdreiging te kunnen bestrijden. Nu de oorlogen in het Midden-Oosten weer voorbij zijn en de dreiging van de Taliban en Al Qaida steeds minder worden kan je je wel voorstellen dat de AIVD een beetje nerveus begint te worden en daarom rare dingen is gaan doen. Je zou het wellicht kunnen vergelijken met een kind dat van 60 naar 300 snoepjes per jaar is gegaan omdat z'n hond ziek was en nu een beetje nerveus begint te worden omdat de hond weer beter begint te worden en de hond daarom stiekem vergiftigd om te voorkomen dat hij weer terug moet naar die 60 snoepjes per jaar. Het zou natuurlijk niet best zijn als zijn ouders daarachter komen dus kan z'n zus allerlei dingen afdwingen in ruil voor haar stilzwijgen over deze praktijken. Dat arme jochie had natuurlijk geen idee dat hij in de val werd gelokt en dat z'n verknipte zus alles achter de schermen had geregeld omdat ze hem wilde kunnen gebruiken als haar kleine slaafje. Tot ergernis van het hoofd van de AIVD van destijds heeft Edward Snowden de AIVD wel eens het schoothondje van Amerikaanse inlichtingendiensten genoemd en deze situatie zou daar iets mee te maken kunnen hebben.
Maargoed, het ziet er dus naar uit dat de Reclassering Nederland één van de organisaties is die op dit moment door de AIVD wordt gebruikt om de hond ziek te houden en zoals jullie begrijpen ben ik daar niet erg enthousiast over. Ook het CTER-cluster van de Politie lijkt het slachtoffer te zijn van deze clandestiene praktijken en daarover heb ik al een bericht gestuurd aan de toezichthouders van de AIVD met het verzoek om daar een onderzoek naar te openen gezien het CTER zelf niet in staat lijkt te zijn om schoon schip te maken. Voor alle volledigheid zal ik dat bericht onder aan dit bericht plakken zodat jullie een beeld kunnen krijgen van de situatie waarin ik ben beland. Ze probeerden van mij namelijk ook een terrorist te maken maar toen dat niet lukte en ik steeds meer over dat inlichtingenwereldje begon te leren wilden ze van me af komen. Ze hebben bijvoorbeeld gepoogd om me tot zelfmoord te drijven door me dakloos proberen te maken na ruzie te hebben veroorzaakt tussen mij en de woningbouwstichting. Maar dat is gelukkig op het nipperdje voorkomen en nu sta ik daarom onder bewindvoering. Ze hebben ook geprobeerd om me gedwongen op te laten nemen maar dat ging ook niet door omdat ik eiste dat het gesprek met de psychiater op video zou worden vastgelegd. Op die manier zou de rechter zelf kunnen zien of het advies op waarheid zou zijn gebaseerd en of er psychologische trucjes werden toegepast om mij verward of agressief over te laten komen. Dat hele gesprek ging toen niet door waardoor ik niet gedwongen opgenomen kon worden. Nu proberen ze via een adviesrapport van de Reclassering Nederland van me af te komen en dat is dan ook de reden dat ik het gesprek tussen mij en de reclasseringswerker op video wilde opnemen maar volgens de regeltjes mag dat niet vanwege een verbod. Hierdoor wordt ik dus gedwongen om te kiezen tussen een gesprek waarin ik ongetwijfeld ga worden bestookt met allerlei non-verbale 'hokus pokus' of een situatie waarin het adviesrapport zonder mijn medewerking gaat worden opgesteld. Beide keuzes staan me niet aan en dus ga ik kijken wat ik kan doen om de regeltjes te veranderen zodat ik een eerlijke kans krijg.
Volgens de huidige regels mogen er door cliënten wel geluidsopnames worden gemaakt zolang je die niet openbaar maakt en het lijkt me een verstandig idee als die voorwaarde ook gaat gelden voor video opnames. Mocht er later onenigheid zijn over de nauwkeurigheid van het adviesrapport dan kunnen die beelden in het voordeel of het nadeel van de reclasseringswerker worden beoordeeld door de rechtbank zonder dat de privacy van reclasseringswerkers in gevaar komt. Dit is niet alleen handig om goedaardige mensen uit de gluiperige klauwen van gecomprommiteerde geheime diensten te houden, maar ook om infiltranten te ontmoedigen om woede op te blijven wekken bij geradicaliseerde extremisten. Zo zou zo'n simpele aanpassing van een regel al bij kunnen dragen aan het voorkomen van toekomstige terreuraanslagen.
Ik ben erg benieuwd of Reclassering Nederland open staat voor zo'n verbetering van het beleid en zie jullie reactie graag tegemoet.
Met vriendelijke groet, Harre de Ruyter.
PS: Zoals beloofd staat hieronder het bericht dat aan de CTIVD (Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten) is verstuurd.
Beste leden van de CTIVD,
Jullie hebben het vast nog steeds erg druk met het proberen op te lossen van "verstoorde verhoudingen" binnen de organisatie maar toch hoop ik dat jullie de tijd kunnen vinden om deze klacht over de AIVD te behandelen. Inmiddels wordt ik al ruim 5 jaar lang blootgesteld aan allerlei miezerige vormen van psychologische marteling en na enig onderzoek denk ik erachter gekomen te zijn waarom dit het geval is.
Het lijkt erop dat de AIVD mij naar aanleiding van een ogenschijnlijk misverstand heeft 'gevoerd' aan het CTER-cluster (Contra Terrorisme Radicalisering en Extremisme) met als resultaat dat het waarschijnlijk leden van dit cluster zijn die mij nu lastig vallen. In een rapport van de Inspectie Justitie en Veiligheid heb ik gelezen dat dit cluster erg trots is op het feit dat ze tot nu toe een 100% slagingspercentage hebben als het gaat om het aantal veroordelingen na een aanhouding en dat zou best wel eens een heel belangrijk gegeven kunnen zijn want een jaar of 5 geleden ben ik namelijk aangehouden op verdenking van het voorbereiden van een terreuraanslag maar nooit veroordeeld omdat ik me als 'prepper' alleen maar zat voor te bereiden op noodsituaties en daardoor allerlei overlevingsmaterialen in mijn bezit had die in theorie ook gebruikt zouden kunnen worden als wapen. Met andere woorden, zolang ik naar aanleiding van die stiekeme pesterijen niet alsnog overga tot het voorbereiden of plegen van een terreuraanslag en daarvoor wordt veroordeeld heeft het CTER-cluster niet langer een perfect slagingspercentage en dat zouden mensen die lijden aan een bepaalde psychische aandoening heel vervelend kunnen vinden.
Volgens het rapport is er ook binnen het CTER-cluster sprake van verstoorde verhoudingen en dan lijkt het grootste probleem te zijn dat de afdeling 'Tactiek' zich superieur waant aan de andere twee afdelingen genaamd 'Intel' en 'Expertise'. Het was de bedoeling dat deze drie afdelingen zich als gelijkwaardigen in zouden zetten om de terreurdreiging in Nederland tot een minimum te beperken maar volgens mensen binnen de 'Tactiek' afdeling "kan er maar één de baas zijn". Ik weet niet of deze merkwaardige houding jullie bekent voor komt maar ik kan me voorstellen dat er ook aardig wat AIVD'ers zijn die zich superieur wanen aan 'de anderen' en dat ook zij vinden dat er maar één partij aan het roer kan staan. Als ik kijk naar hoe de VVD zich manifesteert lijkt deze woordkeuze ook vrij letterlijk genomen te kunnen worden maar even los van dit soort mogelijke democratie ondermijnende praktijken heb ik het sterke vermoeden dat de AIVD een flinke vinger in de pap heeft bij het CTER. Dit vermoeden heeft veel te maken met iets dat ik op de Wikipedia pagina van de AIVD heb gelezen. Daar stond dat sinds de (bedenkelijke) aanslagen op 11 September en de daaropvolgende toegenomen terreurdreiging die voortvloeide uit onze militaire aanwezigheid in het Midden-Oosten het jaarlijkse budget van de AIVD met zo'n 240 miljoen is gestegen. Hoofdzakelijk om die toegenomen terreurdreiging te kunnen bestrijden zijn ze van 60 naar 300 miljoen per jaar gegaan en in die zin hebben ze dus een perverse afhankelijkheidsrelatie opgebouwd met een factor dat het CTER tot een minimum zou moeten beperken. Het zou dus goed kunnen dat de bijzondere houding van de mensen binnen de Tactiek afdeling iets te maken heeft met geheim agenten die zijn ingezet om vanuit het CTER te voorkomen dat het budget van de AIVD samen met de terreurdreiging naar beneden zal gaan nu de oorlogen in het Midden-Oosten voorbij zijn.
Onze geheime dienst inmiddels een beetje kennende lijkt het me sterk dat ze een blik AIVD'ers hebben opengetrokken om het CTER te infiltreren. Het zou natuurlijk niet best zijn als dit soort operaties na onderzoek kunnen worden herleid naar de AIVD. Daarom vermoed ik dat ze de werving en selectie afdeling hebben geïnfiltreerd om van daaruit pathologische perfectionisten in de Tactiek afdeling te plaatsen die vanwege hun psychische aandoening bereid zijn om zich in allerlei vreemde bochten te wringen om dat slagingspercentage maar op 100% te houden. AIVD'ers blijven natuurlijk wel van die 'controlfreaks' dus waarschijnlijk worden deze pionnetjes beïnvloed door een paar geheim agenten die zich daar zoveel mogelijk op de achtergrond houden in de hoop dat ze daardoor niet gaan worden geselecteerd voor eventuele ondervragingen. Zo kunnen ze redelijk uit beeld blijven terwijl ze die ziekelijke perfectionisten opjutten zodra er een nepterrorist zoals mij voorbij komt. Daarmee doel ik onder andere op een wel heel bizar stukje uit het inspectierapport waarin stond dat "alle informatie die niet bijdraagt aan een veroordeling voor het moment ter zijde wordt geschoven". Toen ik dat las werd mij wel duidelijk wat er was gebeurt met mijn verklaring over dat ik slechts een prepper was en totaal geen ambities had om een terrorist te gaan worden. Daarnaast stond er ook dat "de onderzoeken naar verdachten veelal ambtsberichten van de AIVD betroffen die nauwelijks 'opgewerkt' hoefden te worden en direct voldoende basis vormden voor een tactisch onderzoek". Alles bij elkaar genomen klinkt dat mij in de oren als een AIVD dat het CTER als een soort zuster organisatie gebruikt om statistieken te fabriceren zodat ze daar politici in de 'Commissie Stiekem' mee kunnen intimideren om op die manier het budget van de AIVD te garanderen terwijl ze donders goed weten dat het CTIVD alleen maar de bevoegdheden heeft om toezicht te houden op de AIVD en de MIVD en daardoor weinig kan doen aan de uitbesteding van deze miezerige manier om het volk van dit Koninkrijk in ruil voor wat schijnveiligheid te parasiteren. Ik zal vast niet de eerste zijn geweest van wie het CTER na een (al of niet opzettelijke) inschattingsfout van de AIVD alsnog een terrorist probeerden te maken en ik kan me goed voorstellen dat de haat en woede die deze passief agressieve pestkoppen opwekken bij hun doelwitten zich vrij makkelijk kan verspreiden onder andere mensen die niet onder de "gecontroleerde situatie" vallen en dus kan leiden tot het ontstaan van echte terroristen en daaruit voortvloeiende aanslagen of zelfs een ontwrichting van het maatschappelijk leven in de vorm van een geweldsexplosie door boze Moslims gezien zij waarschijnlijk meestal het doelwit zijn deze psychologische martelingen. Of dit ook daadwerkelijk de bedoeling is van de AIVD betwijfel ik, maar dat dit soort mogelijke wanpraktijken een heel groot gevaar kunnen (gaan) vormen voor de binnenlandse veiligheid lijkt met vrij duidelijk. Als deze theorie inderdaad waar blijkt te zijn betekent dit dus eigenlijk dat de AIVD precies het tegenovergestelde doet van wat ze zouden moeten doen en dat ze daarom misschien maar beter kunnen worden vervangen voor één of meerdere organisaties die geen perverse afhankelijkheidsrelaties hebben. Persoonlijk lijkt het me beter om te decentraliseren en twaalf kleinere schepen te water te laten zodat er op provinciale schaal kan worden geëxperimenteerd met verschillende vormen van beleid terwijl de CTIVD toezicht houdt op deze dynamisch opererende organisaties. Zo'n grote hervorming biedt ook gelijk de kans om het personeelsbestand flink op te schonen want ik krijg steeds meer het idee dat het geen goedaardige nuchtere Hollanders meer zijn die de dienst uitmaken bij de AIVD en dat ze daardoor nog veel meer van die ongewenste afhankelijkheidsrelaties hebben. Zelf vinden ze dit waarschijnlijk een beetje lastig om toe te geven en dat is ook wel begrijpelijk want een AIVD die zich heeft laten infiltreren zou je in zekere zin kunnen vergelijken met een brandweerkazerne die in brand staat.
Maar dit zijn slechts theorieën van een amateur op het gebied van clandestien gedoe dus vandaar het verzoek om deze klacht in behandeling te nemen door een onderzoek te openen naar dit soort misstanden en ook naar mogelijke oplossingen voor deze problemen. Met het oog op het terugdringen van de terreurdreiging lijkt het mij van groot belang om op zijn minst een deel van het onderzoek openbaar te maken met als doel om extremisten te de-radicaliseren door ze goed duidelijk te maken dat het probleem niet ligt bij het Nederlandse volk of de AIVD als geheel, maar bij een handje vol landverraders dat onze geheime dienst momenteel bevuilt met hun aanwezigheid en zeer waarschijnlijk onder invloed staat van bedenkelijke bondgenoten zoals Israël en Amerika. Maargoed, in ieder geval bedankt voor het nemen van de tijd om dit bericht te lezen en ik zie jullie reactie graag tegemoet.
Met vriendelijke groet, Harre de Ruyter.
PS: Ik heb nog een aantal theorieën over wat er op de achtergrond zou kunnen spelen maar dat zijn vrij uitgebreide verhalen dus die stuur ik later nog wel toe.